Maandag 4 januari Dag 1 op de Asgard II
Om 7.30 opgestaan. Ontbijten en naar de Asgard. Ik bel nog even met Eugene en ben om 9 uur stipt aan boord. Ik word ingedeeld in de portside watch. Pip (Philip) is mijn watch leader. We zijn met 7 man in deze watch. Er is ook nog een starboard watch en een middel watch.
De vaste bemanning van het schip is:
Captain - Thom Mc Carthy
Chief mate - Gerry Burns
Second mate - Barry Martin
Navigator - len Breewood
Bosun (sailmaster) - Grant Mc Ewen
Cook/catering officer - Marie Ni Murchu
Dan zijn er 21 trainees aan boord. Dat zijn 3 watch leaders en 18 matrozen. Er zijn 7 gasten aan boord. Die komen door een bemanning ruil van de Young Endeavour, Romane, Leeuwin, twee van de Ambassador en Marlon en ik van de Abel Tasman.
Eerst is er een welkomstwoord en de veiligheidsaspecten. Er is een ingewikkeld wachtsysteem. Na een hartelijk afscheid van de mensen op de pier motoren we om 12 uur weg. Er vliegen helikopters om ons heen en heel veel boten varen met ons mee. Er zijn ook nog een stuk of wat gasten met de Pilot meegekomen. We zetten een paar kleine zeilen op en we klimmen een keertje over de top van de mast heen als oefening. We lunchen en dan gaan we voor anker vlak voor de Gap bij Queenscliff. Na het avondeten gaan we met een man of 10 aan de wal. Ze kennen nog iemand van de vorige keer en we gaan met twee auto's naar een bar. We zuipen tot 22.30 en dan weer naar de steiger. Geen pilot boot. Na een half uur wachten komt hij eindelijk. We gaan dankzij de 260 pk sterke motor met 25 knopen terug naar de Asgard. Aan boord gelijk de kooien in. Ik niet, want er is te weinig plaats en ik mag heel de reis in de dames gang op de grond gaan liggen. Een hoop gegiechel.
Dinsdag 5 januari Dag nummer twee op de Asgard II
Om 2 uur wakker van de kou. Ik jat een slaapzak van iemand die op wacht staat. Daarna kan ik wat beter slapen tot 7 uur. We ontbijten, lichten het anker en varen door de Gap. Hier stroomt de baai van Melbourne leeg terwijl de zee er op in beukt. Het resultaat zijn zeer hoge golven. Iedereen staat op het dek paraat en we varen er recht doorheen. Zodra we op volle zee zijn worden er veel bemanningsleden zeeziek. Ik ook. Ik laat de lunch staan en als avondeten alleen wat droog brood. Van 20 tot 4 slapen en dan weer wachtlopen.
Woensdag 6 januari Dag 3 op de Asgard II
De zon komt op, we zien dolfijnen, we spotten zeehonden en zeeleeuwen. Ik voel me alweer stukken beter en ga om 7.45 ontbijten. Er vliegen een paar vliegtuigen om ons heen. Weer even kunnen slapen tot 11 uur. Tijd voor smoko en lunch. Daarna weer slapen tot 16 uur. Er wordt besloten om de grote squares, de vierkante zeilen, te zetten. Na een paar uur moeten ze ook weer ingehaald worden. Dat wordt voor het eerst de masten in om zeilen te strijken. Harnas aan en met 12 man naar boven. Ik sta op de bovenste ra met de minste beenruimte. Het is eng maar ook grandioos. Als ik door mijn eerste angsten heen ben gaat het prima. Omdat je met je voeten op een kabel staat en met je middel tegen de ra heb je continue het gevoel dat je voorover of achterover valt. Dan worden mijn benen opeens erg moe en ik klauter terug naar beneden. Daarna is het swimming stations, dus het water in. Een rubberboot gaat het water in als haaien wacht. We slingeren het water in met een touw die aan de ra gebonden is. Een van de andere Tall Ships vaart langs ons onder vol zeil. We genieten van een mooie ondergaande zon. Foto's maken en dan de kooi in. Om middernacht eruit en dan wacht lopen tot 4 uur. Dan weer de kooi in.
Donderdag 7 januari Dag 4 op de Asgard II
Om 8 uur eruit. De zeilen worden gehesen. Zoals elke dag om 9 uur is het cleaning stations. De ene dag koper poetsen van patrijspoorten, de andere dag het kapiteins zilver. Vandaag is het schoonmaken van de verblijven. Ik schrijf mijn verslag, koffie drinken en dan lunchen. Van 12.30 tot 16 uur is mijn wacht. We zien weer dolfijnen en iedereen maakt er foto's van. Voor het eerst staat er een redelijke wind en we gaan steeds harder. Later op de dag valt de wind weer wat meer weg dus.we gaan weer de masten in. Het schip slingert nu meer, maar het is niet zo erg omdat je voor een tweede keer alweer meer gewend bent. Er zijn bosbranden geweest en de lucht is vol met rook. Zodra de zon er achter verdwijnt wordt de lucht knalrood. Wat is dit spectaculair. Nu komt de wind razendsnel opzetten en komt ook nog recht van voor. De golven worden steeds hoger en het schip gaat enorm tekeer. Ik stuur een lange tijd.Tegen middernacht, als mijn wacht afgelopen is, maken we geen voortgang meer. Ondanks het 'gewichtloos' vallen en het enorme lawaai val ik al snel in slaap.
Vrijdag 8 januari Dag 5 op de Asgard II
Ik slaap nog steeds in het gangpad en 's nachts vallen er mensen en spullen bovenop me, maar ik slaap rustig door. Ze kunnen het gewoon niet geloven. Ontbijt en dan wacht lopen van 8 tot 12. Pip en ik zijn weer, net als de vorige nacht, de enige twee die het schip op koers kunnen houden. Ik hoef daarom niet op de uitkijk te gaan staan. We varen zig zag om wat meer snelheid te krijgen, zodat we niets steeds stil liggen in een golf die op ons in beukt. Na de lunch om 12 uur ben ik met 2 man van een andere watch op gally-duty. Dat betekent 24 uur lang schoonmaken in de keuken, koken, eten serveren en weer troep opruimen. Om 15 uur ronden we Tasman Island en we zeilen onder volle zeilen de baai in. De squares worden weer binnen gehaald, maar ik doe niet mee vanwege mijn gally duty. We gaan voor anker en iedereen wordt met politie bootjes naar de wal gebracht. Ik vind een telefooncel en heb mam gebeld. Daarna de barbecue aansteken door er muntjes in te gooien. Lekker steak en sausages gegeten en dan over de ruïnes rondgelopen van de oude gevangenis en bijgebouwen. Terug komen er steeds meer Ieren om te praten. Heel erg gezellig volkje. Alles gaat met de disposables, dus geen afwassen, maar slechts opruimen naderhand. We gaan door tot 23 uur en dan terug. Gelijk mijn bed ingedoken want ik hoef geen wacht te lopen omdat ik 24 uur gally duty heb. Heerlijk geslapen.
Zaterdag 9 januari Dag 6 op de Asgard II
Net onder de ochtend is het een puinhoop aan boord. De een schreeuwt over een vlieg en de ander laat een slingerplank van haar kooi tot tweemaal toe naar beneden vallen. Ik sta een uur voor de anderen op om ontbijt te maken. Daarna afwassen. We worden al wat meliger. Een hoop mensen gaan zwemmen en ik ga mee. Weer aan een touw slingeren. We vertrekken en gaan de squares erop zetten. Barry vertelt me dat ik het roer over moet nemen. Ik ben erg verbaasd want ik ben niet op watch en bovendien op gally duty. Een paar minuten gezeild en dan terug naar beneden om de lunch voor te bereiden. Nu steekt er een storm op. Na de lunch om 13 uur klaar en we gaan naar buiten. Het wordt nu echt heel erg ruw. Na een tijdje wordt het grootzeil binnen gehaald. Het wordt nu ook alweer stukken kouder. We zeilen de baai van Hobart in. We nemen eerst de verkeerde ligplaats maar daarna leggen we wel goed aan. Eten en dan met Shona en Marlon met een echtpaar van de Ierse community mee. We rijden Mount Wellington op, nemen foto's van Hobarten en dan weer terug over de brug. Een mooie rit langs de baa. Wacht gelopen tot middernacht en dan de kooien in.
Zondag 10 januari Dag 7 op de Asgard II
Opgestaan, ontbeten en schoon schip. Elke keer even naar de Parade of Sail gekeken als er weer een schip binnen komt. Op den duur boven in de mast gaan zitten en de Polen en de Young Endeavour binnen zien komen. Wat foto's gemaakt en dan de buitenkant van het schip gewassen. Ik loop naar de Abel Tasman en ik ga daar een tijd zitten praten. Na terugkomst op de Asgard lopen we met zijn allen naar de Princess Pier voor de cocktail party. Veel mensen ontmoet. Dan met bussen naar Wrest Point Casino voor het Rolf Harris concert. Een rumoerig publiek, zeker de Engelsen, maar goed onder controle te houden door spitsvondige opmerkingen van Rolf Harris. Dan met de bussen terug en naar het schip gelopen. Middernacht bed in maar om 2 uur eruit om wacht te lopen. Veel brallende dronkaards, mensen in smoking, vintage cars etc. We drinken een fles port met zijn vijven en aan het einde van de wacht om 4 uur weer bed in.