Op 13 Augustus lopen we Scheveningen binnen. We willen verslag 12 mailen maar er is geen internetcafe te vinden. Bij het Kurhaus blijkt dat er die avond vuurwerkfestival is, dus we gaan in een strandtent eten en blijven er zitten voor het vuurwerk. De volgende morgen gaan we met een stevige wind door naar IJmuiden. We liggen met 7 jachten in de sluis. Na het schutten gaan we met z’n allen een wedstrijdje doen: wie het eerst in Amsterdam is. Twee spelen vals door hun grootzeil te hijsen dus de strijd gaat tussen vijf jachten op de genua. Wederom is de Zeebra het snelst en we vinden een mooi plekje in de Sixhaven.
We gaan naar Tuschinski want we willen eindelijk de film Pirates of the Caribean zien. We hebben bij St. Vincent vanaf het water de filmset in vol bedrijf kunnen zien en zijn benieuwd naar het eindresultaat. In Engeland en Belgie was de film nog net niet in premiere, maar vandaag gaat de film in Nederland draaien en wij zijn de eerste om hem te zien. We herkennen het eiland en gaan tevreden dineren.
De volgende dag gaan we door naar Enkhuizen. Het is geweldig zeilweer en we genieten van het zicht op de wedstrijden op het Markermeer. We passeren het gloednieuwe naviduct bij Enkhuizen en kunnen bij het binnenvaren van de haven amper een Duitser ontwijken die ons geen voorrang geeft. In Enkhuizen komen we Bert van Ast van de Stern tegen en we worden voor de borrel uitgenodigd.
Zaterdag 16 augustus moeten we het laatste stukje naar Medemblik op de motor varen. We beginnen de boot voor te bereiden voor de binnenkomst en we hijsen alle landenvlaggen van de bestemmingen waar we geweest zijn. Op het havenhoofd zien we van verre een spandoek met ‘Welkom thuis’. Als we aangelegd hebben in de Oosterhaven komen onze ouders ons verwelkomen. Later op de middag begint de borrel op de kade bij de Zeebra en er staat al snel een grote groep vrienden en familie. We krijgen weer veel cadeautjes en het weerzien is erg gezellig.
De volgende dag hebben Jan en Vernon de boot in een box aan de Pekelharinghaven gelegd. De Zeebra is te koop gezet.
Uit ons logboek: We hebben 13.577 zeemijlen afgelegd in 2.658 vaaruren waarvan 570 op de motor.
Voor de liefhebbers volgen hier nog meer zinnige en onzinnige statistieken:
We zijn 442 dagen op pad geweest en hebben er 252 van gevaren. Per vaardag legden we gemiddeld 54 mijl af in 10,5 uur met een snelheid van 5,1 knopen.
We hebben 21,4% van de tijd moeten motoren waarbij we 832 liter diesel verbruikt hebben (1,5 liter per uur) en dat heeft ons 520 Euro gekost. We hebben in heel de Carib nog geen 50 uur gemotord en dan alleen maar om te ankeren en weg te varen. We zijn 136 dagen in de Carib geweest. We hebben 520 uren in Europa gemotord waarvan 56 uur in de laatste twee weken. Jan, leuk hè zo’n zeilvakantie!
Voor onderstaande tabel hebben we de hoogste windsnelheid per dag genomen. Op al die dagen hadden we dus vaak ook minder wind.
Dankzij de passaatwinden hebben we in de Carib bijna altijd wind uit oostelijke richtingen gehad. We hebben tijdens de reis helaas ook vaak tegen de wind in moeten knokken.
We hebben 73 eilanden bezocht, in volgorde: Texel, Terschelling, Helgoland, Mors, Utstein, Sotra, Shetland, Fair Isle, Orkney Mainland, Groot Britannie, Gigha Island, Ierland, Irelands Eye, Bear Island, Porto Santo, Madeira, Isla Graciosa, Lanzarote, Fuerteventura, Gran Canaria, La Gomera, Tenerife, Sal, Sao Vicente, Santo Antao, Barbados, Tobago, Trinidad, Grenada, Carriacou, Sandy Island, Mayreau, Mustique, Bequia, Young Island, St. Vincent, St. Lucia, Martinique, Dominica, Guadeloupe, Montserrat, Nevis, St. Maarten, St. Barths, Tintamarre, Anguilla, Saba, Statia, St. Kitts, Antigua, Barbuda, Virgin Gorda, Tortola, Norman Island, St. John, St. Thomas, Jost van Dyke, Beef Island, Sandy Cay Island, Cooper Island, Great Dog, Marina Cay, St. Georges Island, Bermuda Island, Flores, Faial, Terceira, Sao Miguel, Guernsey, Sark, Jersey, Alderney, Isle of Wight.
Als je naar de Carib gaat moet je leren ankeren. Wij hebben er nu ruimschoots ervaring mee. We hebben 130 keer voor anker gelegen waarvan 1 keer met een extra achterlijn naar een palmboom, 25 keer aan een mooring (ankerbal) waarvan 1 keer met een extra achterlijn naar een palmboom, 1 keer een ankerlijn van een kapotte mooring opgedoken en 193 nachten in een haven. Voor onderhoud hebben we 14 nachten op de kant gestaan in Trinidad en Frankrijk. Tenslotte hebben we 78 nachten op de oceanen doorgebracht met maximaal 3 uur achter elkaar slapen!
Aan liggelden (exclusief de 14 nachten op de wal) en cruising permits waren we 2.686 Euro kwijt. Dat is 7,40 Euro per nacht. Als we alleen naar de havens kijken was dat gemiddeld 12,30 Euro. Er waren 13 havens die 20 Euro of meer per nacht durfden te vragen voor onze Zeebra van 9,5 meter.
Maar ook het ankeren in de Carib is niet gratis! Bijna overal moet je een cruising permit halen en vaak ook nog betalen voor douane, vertrekbelasting, voor de betonning, afval heffing, koraal heffing, liggeld, havengeld (terwijl je voor anker ligt!), formulierkosten of gewoon diverse kosten. Dit kan nog aardig in de papieren lopen. De hoogste bedragen staan hieronder:
Je hebt gelukkig niet meer zoveel verschillende valuta’s nodig. We hebben betaald met: Euro, Engelse ponden, Deense kronen, Noorse kronen, Kaapverdische escudo's, US dollars, East Caribean dollars, Trinidad en Tobago dollars en Barbados dollars. Alleen op de Kaapverdische eilanden kun je niet pinnen en kost geld opnemen met een Credit Card veel geld. Verder hebben we overal gepind. Ons budget was 1.800 Euro per maand en daar hebben we aan over gehouden. Van het budget hebben we alles betaald, dus ook verzekeringen, onderhoud, duiken, autohuur (12 keer) etc. Internet bankieren met de Postbank ging trouwens prima.
En dan het vissen. We hebben 49 vissen gevangen met een gezamenlijke lengte van 18 meter. De grootste dorade was 88 cm en de grootste tonijn 64 cm. We hebben ook vliegende vissen aan dek gehad en opgegeten, maar die zijn niet in de telling meegenomen. Een Cero painted Macrel hebben we wel gevangen, maar weer teruggegooid omdat dit soort mogelijk vergiftigd is.
Tenslotte willen we Loek Braber van harte bedanken voor het super snel plaatsen en vormgeven van onze verslagen voor de website. Onze blijk van waardering heeft hij inmiddels ontvangen.
Vernon en Caroline