Er is een tijd van dromen…
… en er is een tijd van gaan!
Juni 2001 vatten Caroline en ik het plan op voor een groot zeilavontuur. Vertrek een jaar later met als bestemming Caribische gebied. Eerste stap: het vinden van een boot. We varen begin juli de Midzomernacht race op de Krolkop, een Spirit 32. Dit type boot lijkt geschikt voor ons doel omdat het één van de weinige boten in deze lengte en prijsklasse is met stahoogte (1,85 meter) tot in de punt. Met een diepgang van 1,85 meter, topgetuigd en degelijke bouw is de Spirit 32 bovendien geschikt voor op zee. Het is een Koos de Ridder design en wordt gebouwd in België. www.spirit-yacht.com De Krolkop stond te koop maar is helaas net voor de Midzomernacht verkocht dus moeten we op zoek gaan naar een andere boot. Omdat je toch ook niet de eerste boot die je bekijkt wil kopen bekijken we ook heel veel andere typen boten www.boatshop24.com, maar we stuiten ten tijde van de natte Hiswa op 2 september in Lelystad weer op een Spirit 32, de Isala 2. www.speurders.nl Deze boot heeft in 1979 op de Hiswa gestaan en was nog steeds van de eerste eigenaar, een echte liefhebber. Tot onze schrik en die van de eigenaar blijkt bij de keuring dat de boot behoorlijk last heeft van Osmose www.devriesstadelaar.nl. Osmose is blaasvorming tussen het polyester van de romp en de gelcoat afwerklaag. De boot is echter verder in goede staat zodat we op 7 september besluiten haar te kopen.
Op 15 september doen we samen met de Aydil van Danny en Michael Boon met zwaar weer mee aan de Business Cup. De boot houdt zich bijzonder goed. De bemanning, collega’s van Caroline, wat minder na het feest van die avond ervoor. Op 30 september gaan we met de boot op vakantie. Natuurlijk gewoon twee weken lekker zeilen, maar ook om de gebreken van de boot zo snel mogelijk op te sporen en om de boot naar Zeeland te brengen. De avond tevoren nog zeekaarten en de MacMillan bij Lex Vogelenzang gehaald. Hij maakt ons erop attent dat we onverzekerd zijn als we ’s winters de Noordzee op gaan! We hebben gelijk de voorwaarden erbij gepakt en komen tot de ontdekking dat het niet alleen ’s winters niet gedekt is, maar er ’s zomers ook veel beperkingen gelden als die niet apart beschreven staan op de polis. De volgende morgen toch maar even Duin & Pedroli gebeld voor een aanvullende verzekering. www.adviseur.nl Vanuit Lelystad zeilen we via Medemblik, Enkhuizen, IJmuiden naar Lowestoft. De boot is nog redelijk basic, een marifoon is niet aanwezig. Maar aan de andere kant we hebben ons marifonie examen nog niet gedaan en hadden de marifoon dus ook niet kunnen gebruiken. De havenmeester in Lowestoft vindt het maar niets een boot zonder marifoon (oh dear, no radio) maar we spreken af dat we zullen zwaaien als we zover zijn om naar buiten te varen zodat ze de lichten op groen kunnen zetten. We zeilen naar de Roompot en eindigen op 11 oktober in Kortgene.
In Kortgene wordt de boot bij Delta Marina www.deltamarina.nl behandeld voor de eerder genoemde Osmose. Delta Marina is het enige bedrijf in Nederland waar de boot binnen 2 maanden klaar is. Eerst schillen ze de romp. Dit is niet anders dan met een handfrees de gelcoat laag eraf halen. Daarna gebruiken zij het HotVac systeem. Hierbij worden rubber matten op de romp geplakt en daarna verhit en tegelijk vacuüm gezogen. Het roer barstte hierbij open en moest weer aan elkaar geplakt worden. De kiel is tot het gietijzer helemaal kaal gemaakt. Vervolgens kwam er een laag Epoxy op de romp en werd de kiel met Epoxy plamuur weer helemaal vorm gegeven. In de laatste weken zijn er 2 lagen harde en 1 laag zelfslijpende Interspeed antifoulding van International (het beste op zout water) op het onderwaterschip aangebracht. Intussen werken we gedurende deze 2 maanden iedere zondag aan de boot en hebben we de waterlijn geschuurd en opnieuw zwart met een witte bies geschilderd. Boven de waterlijn hebben we de romp meerdere keren goed gepoetst met hulp van Anneke en Colette. Intussen hebben we een nieuwe schroefas en een klapschroef onder de boot laten zetten. Tegelijkertijd hebben we de mast onder handen genomen. Gepoetst, nieuwe windset, windvaan en marifoonantenne erop. Schijven en blokken schoon gemaakt en gerepareerd of vervangen. Zes nieuwe vallen van in totaal 150 meter 10 mm lijn en een nieuwe boomophouder van 8 mm lijn. Voor de reserve vallen moesten er extra gaten in de mast geboord worden. Tenslotte is de verstaging vervangen.
Op 12 december wordt de boot na 2 maanden op de wal weer te water gelaten. Het volgende op de aktielijst is het dek en interieur onder handen nemen, maar daarvoor willen we eerst naar Medemblik varen. Op 16 december zeilen we op een mooie maar koude winterdag onder door de Zeelandbrug naar de Roompot. Toch spannend zo’n brug. Je rekent wel 10 keer de hoogte uit (14 meter), je weet dat het kan en toch giert de adrenaline door je heen. Tweede kerstdag ondernemen we een eerste poging de Noordzee op te varen, maar wegens een zware storm is dat niet mogelijk. Op 31 december 2001 motorsail ik samen met Bob en Marcel Hanenberg de boot met koud, maar mooi weer en oliebollen naar Scheveningen. Op 5 januari 2001 gaat de tocht verder met Jan Smit via IJmuiden. Wederom heel mooi weer. Halverwege het Noordzeekanaal stopt de motor er pruttelend mee en kunnen we zeilend het haventje van WV Bruynzeel bereiken. Een aardig lid helpt ons om de vervuilde brandstoffilters te vervangen en drie uur later vervolgen we onze tocht. Bij de Oranjesluizen lopen we echter vast in 3 cm dikke ijsschollen. Na overleg met Enkhuizen, Muiden en meldpost IJsselmeer besluiten we om terug te varen naar Zaandam en daar de boot voorlopig te laten liggen.
In januari beginnen we in Zaandam met het dek en interieur. Preekstoel demonteren om te laten lassen, brandstof en watertank eruit halen om schoon te maken. Kompassen bijvullen door gezuiverde petroleum met een injectienaald erin te spuiten (tip van Plastimo). We bekleden zelf de kussens opnieuw. Verder alles wat los en vast zit slopen, schoonmaken en/of vervangen. We verkopen diverse oude onderdelen (stootwillen, stuurautomaat, radarreflector) en kopen uiteraard heel veel nieuw. Mijn favoriete site is www.marktplaats.nl. Het zeilplan wordt bekeken, we schaffen een ‘nieuwe’ halfwinder aan en bestellen een nieuwe genua 1 en een huik. www.zeilmakerij.com
Op 3 februari zeil ik met Jan Smit de boot naar Medemblik. Het is een ‘warme’ dag met een harde zuiden wind. We doen een wedstrijdje met de skûtsje ‘Joure’ welke op de terugweg is van ‘Het Huwelijk’ in Amsterdam. Onder grootzeil en uitgeboomde fok lopen we 8,3 knopen! Nipt verloren maar samen in de sluis. Bij Andijk zetten we ook de halfwinder er nog even op. Het grote voordeel van ’s winters varen zijn de lege sluizen die al open staan als je aankomt. Zaandam – Medemblik in 6,5 uur! De boot ligt nu in de haven van het Regatta Center.
Een hoofdstuk apart wordt de elektronica. Hiervoor hebben we clublid Carl Grootjes ingeschakeld. www.cornelisjongkind.nl Omdat hij heel veel schepen uitrust voor grote reizen en ook vaak verzoeken krijgt voor onderdelen heeft Carl een goed beeld van wat je nodig hebt en welke merken duurzaam zijn. Volgens hem ben je tijdens het zeilen voornamelijk met drie dingen bezig: stroom, communicatie en sturen. Daarnaast eten en slapen natuurlijk.
Stroom moet rijkelijk voorhanden zijn en wordt geleverd door een 230 Ah werkaccu. Daarnaast is er een kleinere reserve accu. Het laden van de accu gebeurt in eerste instantie door een Aerogen 4 windmolen. Deze hebben we zelf uitgezocht door te luisteren op de havens (lawaai) en na te vragen bij hun eigenaren. De Aerogen bleek één van de weinige stille windmolens te zijn. Daarnaast nemen we 2 flexibele zonnepanelen van 32Ah elk, die we alleen aan dek gaan leggen als we ze nodig hebben. Bovendien is de dynamo getuned voor maximale opbrengst.
Communicatie doen we middels een zeemarifoon en een Inmarsat C satelliet installatie. Inmarsat C heeft als voordeel dat we ook op de oceaan veiligheidsberichten kunnen ontvangen. (Navtex is dus overbodig) We kunnen onderweg eventueel e-mailen en indien nodig een noodoproep doen. Nadeel is de hoge aanschafprijs, maar Carl heeft gelukkig een tweedehands kunnen regelen. Om al deze apparatuur te mogen bedienen hebben we wel ons basiscertificaat marifonie en Marcom-B certificaat moeten halen. www.knwv.nl
Eten Caroline volgt een cursus kombuis koken bij Troost watersport in Leiderdorp. Er wordt begonnen met champagne want 1 van de cursisten heeft die dag een Spirit 32 gekocht. Veel goede tips, koop een sla centrifuge heb je meteen een schaal, een maatbeker, een vergiet voor de pasta en je kan er ook je onderbroeken in centrifugeren. Tomaten hou je het langst goed in eierdozen, groente het langst door ze in kranten te verpakken en meer van dit soort dingen. En na een avondje gezellig koken, eten en drinken een lijst met basis benodigdheden en 4 recepten rijker.
Slapen op een houten plank is ook niet alles, zeker als het langer dan 2 weken duurt. Daarom besluiten we om een latten bodem in de punt te monteren en de kussens te vervangen door betere kwaliteit.
Sturen laten we over aan de Simrad TP30. Bij dit merk is de elektronica apart verpakt waardoor kans op storing door vocht kleiner is dan bij andere merken. We nemen wel een reserve mee. We zien af van een windvaan stuurinrichting omdat de Spirit 32 heel licht stuurt en een windvaan bij bakstag winden bovendien slecht werkt.
Volgende keer de laatste voorbereidingen tot de doop van de boot en het vertrek.